Alla inlägg under september 2009

Av Matilda - 29 september 2009 21:49

Jag tycker Elias är en super duktig 4åring. Jag fattar inte hur han orkar. Jag väcker honom kl 5:45 eller 6:45 beroende på om jag ska med tåg eller ej. Sen är det Dora på tv o på klädning. Visst det blir en del tjafs på morgonen men det är lite mer från storasyster o mamma. Han är hyfsat nöjd lite besviken ibland om han blir kissnödig eller om jag tar fram fel tröja. Sen ev frukost. de tidigamornarna ska vi vara klara för att åka vid 6:25. den tiden hålls nästan iallafall. Sen ut o fram med cykel o iväg till heidis skola. Lämna Heidi o säga hejdå. Då börjar vår "resa" hihi  Elias och jag cyklar till hans förskola varje morgon och när vi har kommit fram så har han cyklat 2 km. Det tar ca 30 min från vår dörr till förskolans o då lämnar vi Heidi "på vägen". hur många 4åringar cyklar 2km varje morgon? Jag tycker han är jätte duktig men han är lite ledsen för han orkar inte hela vägen utan jag får hjälpa honom o putta på när det är uppförsbacke.  Bike Riding










Av Matilda - 21 september 2009 21:33

natten till idag hade jag så ont att jag vaknade minst en gång i timmen och denna natt känns som om den blir lika dan. Mistänker förvärkar eftersom det gör ont i livmodern. Känner inte riktigt igen denna smärta men minnet är ju inte det bästa. Jag kommer nog vara helt slut när det är dags för förlossning, har två månader kvar och det har redan börjat göra ont :( Smärtan är värst på kvällar och nätter. ligga på sida är nästan helt uteslutet o rygg med. mage går ju inte heller. funderar på att ta en rymdtur o sova "ståendes" :)  var och mätte magen idag  och det såg bra ut :) Hjärtljuden var oxå bra.

Av Matilda - 14 september 2009 20:09

Idag var det tid att gå till barnmorskan. Idag vägde jag mig. 5kilo upp sen inskrivningen 9/4-09 Jag är så glad. :) Önskar att jag ställde mig på vågen sist jag var där oxå för jag tror de flesta kilon har kommit de senaste dagarna. Idag gjorde vi inte så mycket tog blodtrycket o det var bra. lyssna på bebisen ch det lät jättebra. hon trodde att den låg med huvudet neråt. men tyckte det var för tidigt att känna efter. Sen skulle hon mäta och oj vad stor hon tyckte jag var 33-34 cm. när hon skrev in det i datorn så tyckte hon att det kan inte stämma så vi gjorde om mätningen o fick ner måttet till 31-32cm. Är magen för stor så vill hon att jag åker o kollar på ul igen. o det säger jag ju inte nej till. Jag ska tillbaka på måndag för ny mätning får se hur det blir med ul. Jag tror det beror på allt fett som ligger som ett tjockt skyddande lager mellan livmoder och hud som gör måttet större :).. Men det är ju lika bra o kolla iallafall så at alt ser bra ut. Bebben sparkar hela tiden iallafall. Jag är helt slut det är så jobbigt att hämta o lämna barn på olika håll. Det är inte det lättaste att ta sig hem med Elias på em. Jag får dra hans och min cyckel i alla backar o bor man i kungsör så är det bara backar. suck. dit går jättebra iallafall när vi kommit en liten bit på vägen.Nästa vecka har jag tur Rippe slutar 16 många dagar vilket innebär BIL.  

Av Matilda - 13 september 2009 22:36

Är i en riktig deppperiod nu. Mitt tålamod är slut och orken likaså. Jag har ont överallt och är ALLTID hemma själv o barnen testar mig hela tiden. Mest Heidi o hon är så duktig på att reta och få elias att göra saker de inte får göra. Hostar som en dåre och är allmänt förskyld :( Det känns som om allt jag gör på dagarna är att diska men ändå så syns det inte. förstår inte vart allt kommer ifrån. Men eftersom jag är så jävla klantig så kanske det kommer gå sönder lite porslin o glas så då försvinner ju lite iallafall :).

Det jag skulle vilja just nu är att sitta SJÄLV i en liten stuga långt ute på landet med skogen nära inpå. Har lite krav dock. det ska finnas el, vatten, toa och vedspis. Där ska jag sitta/ligga i en soffa o sticka små mössor och ibland när jag orkar gå ut i skogen o plocka en svamp eller två. Mat kan jag laga till mig själv när jag blir hungrig :) Tänk vilken dröm att få vara själv ett tag. Idag när Rippe skulle åka till jobbet så sura han över att det är så trist att åka iväg o sitta i en bil o inte göra nått. o han missa ju fotbollen i kväll. Jag skulle lätt kunna byta meed honom. Tänk vad skönt att få sitta i en taxi en hel natt utan göra nått. Jag skulle kunna sitta där o trycka bort alla körningar o bara vila. Men det ger ju inga pengar o man får ju inte göra så. Han är inne på sin andra kväll/natt vecka o ska jobba kväll/natt nästa vecka oxå. De veckorna är hemska iallafall när jag är hemma på dagarna.

Av Matilda - 10 september 2009 20:31

Matilda1: Gravid, hungrig, o sugen på sötsaker. vill tvätta babykläder o sticka

Matilda2: gravid, mår illa när hon inte äter. vill vila

Matilda 3: Sjuk o vill inte äta för hon känner ingen smak. vill bara sova

Matilda4: mamma vill hitta på roliga saker med barnen. Tyvärr orkar hon inte pga matilda 1,2 och3 :(

Matilda5: EGO vill vara själv o bara vila. dröm ta in på hotel i två.tre nätter o bara vila o äta gott o slippa alla måsten


Av Matilda - 9 september 2009 11:07

Blir så trött. Nu ska kungsörs kommun spara pengar. igen. Och vad är då bäst att dra in på Jo solklart barnen. På långsikt kommer de förlora massor på detta men de ser ju inte så långt fram utan knappt till nässpetsen. knasbollarna. De ska i Januari stänga två förskolor/avdelningar En ren småbarns förskola och förmodligen småbarnsavdelningen på västergårdarna (där jag har mina barn). I höst ska de stänga en avd till på västergårdarna + en annan avdelning/förskola. Så på ett år ska de ta bort 4 avd/förskolor. Då är det väldigt många barn som måste byta förskola och de få förskolor som finns kvar kommer vara så över fullla att de förmodligen kommer spricka. Det lär ju bli färre personal per barn oxå eftersom de ska sparka 11 personal. Men det konstigaste och mest skrattretande. Det jag irreterar mig mest på är att de har (ska) bestämma att de ska öppna en avdelning/förskola för 15timmarsbarn. Och vilka barn går 15 timmar under hela sin förskole period? inte många. Så då om jag uppfattar det rätt ska man byta avdelning/förskola så fort man blir 15tims barn eller går upp på heltid. Så ungarna ska hatta runt mellan olika barngrupperoch personal. en avdelning kommer alldrig se likadan ut mer än 1 mån innan det kommer in eller försvinner barn. Barnen måste byta kompisar och personal titt som tätt och ALL trygghet försvinner. Elias ska till våren gå ner på 15 tim eftersom jag ska vara mammaledig. Kommer hans avd finnas kvar? Kommer han byta till den där 15tims avd? Vad händer när jag inte ska vara mammaledig längre. jag tänkte vara hemma ett år. Då har han ett halvår kvar innan han fyller 6 å börjar i förskoleklass. ska han då byta avd igen? visst kan jag ha honom hemma men han är ingen hemma unge :-) Elias älskar sin förskola, sina kompisar, personalen och maten. hahaha Han skulle tycka det är astrist att vara hemma men mamma o beibis helatiden.  Vad kommer hända med alla barn som är födda runt 05 när de växer upp och blir tonåringar. Deras grund som byggs i förskolan kommer vara helt ranglig. Vad händer med de barn i förskolan som behöver extra stöd och trygghet. De som inte klarar av stor förändingar hela tiden utan behöver tid på sig att känna sig trygg och säker i en grupp. Vad händer med föräldrarna. vi behöver oxh vara trygga med personalen och barngruppen där vi lämnar våra guldklimpar. Hur ska tiderna läggas på 15tims avd? får vi vara med o påverka? kommer barnen få mat där? nej förmodligen inte Det kostar ju penga. Vad hände med läroplanen och att man ska se till BARNENS bästa? Om ett eller två år kommer det vara hur mycket ungar som helst o då måste de öppna nya förskolor. Varför kan det inte få vara lugnt ett tag. Det gör inget att det råkar finnas två lediga fack i korridoren på en förskola.

Av Matilda - 8 september 2009 09:51

Idag sak jag prata med en studievägledare och planera mina studier. O så ska jag försöka hitta o köpa ett par byxor till Heidi för tydligen ska hon ha byxor nu. Skulle vilja åka till ullared snart men då måste jag ordna med nån som kör och att det ska tajmas in med Rippes lediga dagar och när vi har pengar.

Har ändrat lite i köket *igen* hehehe. Jag bara älskar att möblera/ändra om :-) Har flyttat micron till diskbänken så den står brevid spisen nu. mindre plats för skitig disk alltså. nåja det kanske bara är bra. Heidi kan börja använda micron själv och skåp dörren går nu att stänga. Var ganska nöjd med att ha micron i skåpet eftersom den är stor  o ful men eftersom vårt kylskåp inte har flyttats fram så jag kan dra sladden bakom kyl o frys så har det inte gått o stänga skåpdörren o nu orka jag inte se oredan där inne längre. Så det var lättare att flytta micron än försöka skapa ordning i mina skåp.

Av Matilda - 1 september 2009 18:36

Varför somnar barn tidigt när de inte behöver gå upp tidigt dan efter?  Elias somna 17:20??? idag. iallafall saå soman han när jag laga mat. Imorgon behöver (ska) han inte gå upp tidigt. Men om jag väcker dom 6 på morgonen o de ska gå upp lika tidigt dagen efter så kör de på turbo lurvo till kl 21 istället. spelar ingen roll om jag läser böcker.

Idag har jag varit duktig iallafall hehe gjorde en jättegod kycklinggryta så det blev 4 matlådor. det saknades lite salt bara men det går ju att ha på efter men jag vill ju ha riktigt salt just nu så det kanske inte var så farligt. hiihi Måste ju börja ha matlåda med sig nångång.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards